Monday, June 6, 2011

Internet Distraction

Dulu masa aku student, aku sangat cepat di distract dengan game, cerita korea, cerita Jepun and tak lupa juga rakan yang datang ke bilik untuk bergossip isu² terkini. Masa tu internet taklah se'mobile' macam sekarang. Broadband belum lagi digunakan secara berleluasa. Therefore, kena pergi library or cyber cafe kalau nak pakai internet. Tu pon kalau terpaksa berebut² nak pakai dekat library. Imagine beribu² student dekat university, computer available tak lebih dari 50 computers. Nisbah tu tak balance. Siapa cepat, dia dapat la surf internet. Duration time diperuntukkan untuk each student pakai computer pulak tak de limit. So terpaksa menggunakan taktik 'jelingan sinis' kepada si pemakai computer untuk bagi chance dekat orang lain pulak pakai.

Second year in university, aku dah agak 'mobile'. Ade transport yang memudahkan aku nak pergi kuliah, meronggeng pergi main boling dekat Skudai Parade, pergi library memandangkan kolej aku agak jauh dari fakulti. During that time dah tak perlu nak berebut untuk surf internet di library. Aku rempit sampai makmal komputer Fakulti Sains Komputer, pakai computer dekat situ. Orang tak ramai and I can use the computer as long as I want. Of course lah aku tak tunggu sampai makmal tu tutup baru aku balik kan..

Tujuan asal menggunakan computer untuk surf internet adalah untuk cari maklumat² penting untuk buat assignment. Tapi sebagai remaja yang meningkat naik, of course sambil² cari maklumat tu aku bukak Friendster, Hi5 and website² lain yang obviously tak de kena-mengena secara langsung atau tidak langsung dengan assignment aku. Masalahnya masa aku spent for Friendster lebih lama dari cari info untuk assignment. I'm so glad Facebook tak wujud lagi masa tu..Kalau tak memang lagi banyak la masa aku spend untuk manjaga haiwan ternakan dan bercucuk tanam di Farmville & menjadi mayor di Cityville..hikhikhik

Video dekat bawah ni memang sedikt sebanyak mengingatkan aku masa zaman university dulu except part tengok benda² lucah tu..memang lucu the way this video showed how easy students being distracted by internet.


Sekarang ni aku rasa lagi banyak benda yang boleh distract aku dari buat kerja aku yang pending ni. Blog-hopping adalah salah satu punca nya..Facebook tak yah cakap lah..Oo now dah ade duit sendiri, asyik lah duk drooling2 tengok handbag, barang² baby, baju secara online. Sampai husband aku pon cakap, isteri dia takde dekat rumah tapi barang asyik sampai jer..That's the beauty of online shopping! Tak kira di mana kau berada tetap boleh spend duit...haha...

No comments:

 
blog design by miralatiff Related Posts with Thumbnails