Tuesday, August 17, 2010

Good news Bad news sometimes comes together..

Tepat jam 12.30 tengahari semalam, I safely landed in NAF Base Airport in Port Harcourt after spending 3 weeks offshore..Alhamdulillah..Sampai² jer hujan mencurah² in Port Harcourt..Turun from chopper, semua passengers terpaksa lari 100 meter from chopper to arrival gate. Habis semua baju and kasut I basah. Dah la ramai giler orang tengok we all mencicit lari..Luckily I was wearing dark shirt, otherwise nampak la bahagian² yang tak sepatutnya jadi tatapan umum tu..

I guess they can put my name down..I'm out!..dieorang ni suka jer nak spell nama aku terbalik..

Terasa sedih nak tinggalkan drillship tu semalam, yelar I spent more than 5 weeks (including the previous 2 weeks I was there), so dah kenal ramai orang and I pon agak terkenal dikenali kat situ (sebab sorang jer lady si cantik manis kat atas drillship tu kan)..tetiba emotional pulak kan ker dah terpikat dengan mamat Nigeria kat drillship tu..oohhhh tidakkkkk!....Tak tau la after this ada lagi tak opportunity for me to have a job on that drillship but I guess probably ada sebab this campaign will be lasted for 5 years..that means our equipment also will be permanently rigged up on that drillship for 5 years.They have like 42 wells to be tested..possibility untuk pergi lagi tu ada la kot...

Excited nak balik..muka tak cukup tidur..tidur pukul 3 pagi and I had to wake up around 7 in the morning..

Hari ni kena pergi base kerja..I felt so lazy to wake up at 7 this morning..Dah terbiasa bangun at 12 in the afternoon tiba² kena tukar sleeping pattern pulak kan harusla malas..Tapi kena jugak bangun kalau tak nanti boss I mengamuk siapa nak bertanggungjawab..akak jugakk...Furthermore I can't really concentrate on my works anymore sebab mood nak balik semakin meluap²..hehe..tapi report last job nak kena buat and submit before I balik..nak tak nak kena la bersengkang mata buat report..argghhhh!..Takpe² besok last day pergi base then Thursday dah pergi Lagos..semangat sikit..yehuuuu!

Behind the happiness mode nak balik ni, today I received a bad news..sangat sedih and rasa tak puas hati..I was shocked and speechless when I heard the news..Errmm nak cerita kat you all pon I rasa sedih...Eh cerita jer la..Okay²..So pagi tadi sampai² jer base, I terus setup my laptop..After checking my mail and stuffs, tiba² one of my colleauge came to my work station and start gossip bagitau yang my manager was laid off yesterday..I was like WHAT???? Well, I knew he went back yesterday but he is on his days off not went back for good!! At first I thought it was a joke but he didn't seem like he made a joke..I didn't want to trust him but he's telling me the truth..Why him? Rasa macam ada jer orang lain yang more redundancy than him but why HIM? I am not trying to kiss ass being bias or whatnot but sepanjang I kerja dengan blue company ni I tak pernah lagi jumpa manager sebaik dia. Normally, I will feel a gap between me and my manager but not with him. Unlike my former manager, he's a kind of person who listen to you before he makes any judgment or before he says no..I can freely talk and discuss with him without having any feeling of manager-employee-gap..After I heard that story, I terus rasa takde mood nak buat kerja tapi gagahkan jugakla diri ni sebab report nak kena hantar besok..ikutkan hati ni nak jer aku boikot tak nak datang kerja..haha..silap² aku jugak yang kena berhenti kerja nanti..

But seriously, I have to be ready..manalah tau esok lusa my turn pulak yang kena lay off kan. Life is so unpredictable..Thus we need to be prepared emotionally, physically and financially.Apart of me of course I will be happy kalau kena lay off sebab dah tak payah kerja jauh² lagi and I will have a normal life with my family..tapi bersedia ke nak cari kerja lain? bersedia ker nak turn my working life completely a new direction? soalan yang tak tau bila boleh di jawab...

No comments:

 
blog design by miralatiff Related Posts with Thumbnails