Sunday, May 16, 2010

The day I was a student...There's always a teacher..

My student's life have always be apart of memories that I will remember through out my life..I met my husband pon when I was a student..We were in the same university..But this entry is not about how I met my husband..bab yang tu nanti I cerita lain kali.

When I was in primary school, I was not a bright student..Dulu masa sekolah kan ada system stream class kan?? I pernah jer kena downrated masuk kelas yang bawah sebab dapat nombor corot in my class..I always envy towards my eldest sister sebab dia sangat pandai...Even my mom always tell me to take my sister as an example but being me, really stubborn, I tak pernah dengar..At that time I rasa macam my mom lebih sayangkan my sister compared to me..Sebenarnya my mom takde niat pon kan..I jer yang exaggerate..Mak mana yang tak nak anak dia berjaya kan...

But my attitude yang malas nak belajar had changed because of this one person..Person whom I called a teacher...She was my class teacher, Pn Rozana..Penuh sifat keibuan..Sebab dia jugak I rasa subject Math yang menjadi kebencian ramai orang itu menjadi senang..Before I met her I memang sangat BENCI subject Math..I pernah menangis kat rumah sebab tak nak buat homework Math when I was standard four..Until now I don't really get it why I have to cry because of tak nak buat homework math tu..funny kan..Hopefully Emir Faiz tak jadi macam tu nanti..

Secondary school was different chapter pulak..I was in two different school when I was in secondary..in fact 3 schools kot..but one them I just stayed for 2 months then I tukar masuk sekolah lain...When I was in form 3, among cikgu yang paling I remember sekali is cikgu yang ajar subjek geography..Cikgu ni sangat strict..He was Penolong Kanan Hal Ehwal Murid or in a short form PKHEM..Dia selalu bawak rotan kalau pergi mana-mana..When I got to know that he will be our geography teacher,I dah rasa kecut perut...Time subject geography is time yang I paling takut nak tidur in the class..hehehe...I memang tak suka subject geography since form 1 sebab nak kena hafal peta Malaysia la, peta Asia Tenggara la..I memang very weak bab nak kena memorized peta-peta ni..Tapi sebab cikgu ni I gagahi jugak diri ni hafal..rasa macam takut kalau tak hafal peta nanti kena public canning..Sebab cikgu ni jugak I yang tak pernah dapat geography A since form 1 boleh dapat A..Because of him I became a best student in geography subject...I heart you Cikgu Geography..

After form 3, I dapat masuk M*RSM...ermm..I ada ramai cikgu-cikgu kesayangan dekat M*RSM ni..Maybe because in our school, student tak ramai sangat and cikgu pon lebih specific in their field..Teachers are more in contact with students...for instance cikgu BM ajar subject BM sahaja..tak mix ajar sejarah ke PJ ke or else..cikgu PJ pon ajar PJ sahaja....

Oooh tapi masa I dekat M*RSM dulu ada seorang cikgu kimia ni, dia tak ajar kelas I but he's quite well known among students sebab his voice yang sangat kuat and sangat garang! I remembered there's one time he was teaching kelas sebelah, then suddenly I saw students from other class in front of my class keluar and berdiri ramai-ramai depan corridor macam tengok show..Sampaikan cikgu yang tengah ajar my class pon stop mengajar and tried to find out what's happening.. Rupa-rupanya cikgu kimia ni suruh students kelas sebelah marching jalan itik along the corridor..I tak berapa ingat based on what reason yang menyebabkan students kelas sebelah kena denda macam tu..Anyways yang funny nya cikgu kimia tu siap bagi arahan "kiri-kanan-kiri-kanan" to the students...I bet mesti students kelas tu menyumpah cikgu kimia tu sebab dah malukan diaorang..but come to think again, cikgu tu mesti ada reason kenapa dia buat macam tu and personally I think that's what make us become a "person" now..

My MIL also a teacher, and I know that it's not easy to be a teacher and not everyone is determined enough to be a good teacher...It needs passion and high level of patience..Teacher is considered a mentors, who not only guide a person academically, but also instill moral and values in him/her. Because of that we are celebrating Teacher's day..To appreciate teaching and the people who have opted for the profession...

A teacher's achievement is not how many A's or B's he produced but how many life he changed & how many hearts he touched.

*From here

A Teacher for All Seasons

A teacher is like Spring,
Who nurtures new green sprouts,
Encourages and leads them,
Whenever they have doubts.

A teacher is like Summer,
Whose sunny temperament
Makes studying a pleasure,
Preventing discontent.

A teacher is like Fall,
With methods crisp and clear,
Lessons of bright colors
And a happy atmosphere.

A teacher is like Winter,
While it’s snowing hard outside,
Keeping students comfortable,
As a warm and helpful guide.

Teacher, you do all these things,
With a pleasant attitude;
You’re a teacher for all seasons,
And you have my gratitude!

By Joanna Fuchs

HAPPY TEACHER'S DAY
to all teachers in the world!!

13 comments:

Aida Narina said...

happy teacher's day to all the teachers including my mum :) :)

ibu_Arifa said...

selamat hari guru!!

miralatiff said...

Aida:Your mom is a teacher ker? Happy Teacher's day to your mom!

Ibu Arifa: Thank You for dropping by..Happy Teacher's day!

CatlinaFly said...

salam singgah..:) cantiknye blog u..:) btw sy link n follow ye

miralatiff said...

Salam Cat...Thank You for dropping by..Nice knowing you..=)

blackcardomompods said...

salam mira,

tq ya sebab sudi tinggalkan jejak dalam rumah i.skrg keje kt nigeria ke?

miralatiff said...

Salam bcp..

A'ah sekarang I kerja dekat Nigeria..baru kena transfer..last time posting dekat Libya..bcp dah lame ker duduk dekat UK?

hana said...

salam kenal kembali mira.. thanx yer sudi singgah blog akak sinun! nice blog too! wahhh jauh merantau!

miralatiff said...

Kak Hana..Thank You for dropping by..Saya suka tengok food pictures dalam blog akak..Besides drooling for the food I also admire your photography skill!

h4ni3 said...

hi mira..
wahh jauh diperantauan.. TQ sudi drop by kat my blog =)

salam kenal yer.. emir pun sangat comel :)

miralatiff said...

Hi kak hanie!

Tular demi mencari rezeki yang halal..Thank you for dropping by..nice knowing you..

Husna Hadzarami said...

mira dulu best student. heheh.
keep up the good work!
:)

miralatiff said...

Husna...hahaha
Takde la best mane pon..
Bile mau gather2 macam kat umah aku aritu?? Rindu gile nak gossip!

 
blog design by miralatiff Related Posts with Thumbnails