Sunday, May 9, 2010

Live from Nigeria - Part 2

....continuation from previous entry....

Perghhh..berjanggut para pembaca blog ni tunggu nak tau episode sambungan cerita saya di Nigeria (ada ke pembaca??..teetttt)..So today I'm gonna continue my story a little bit about my life in Nigeria..

Recap balik entry yang lepas..I sampai in Port Harcourt domestic airport around 9 in the morning..Alhamdulillah journey from Lagos to Port Harcourt took only 45 minutes..Nasib baik jugak la sekejap jer sebab weather tak berapa nak baik pagi tu..I merasa jugak naik focker you all..Not bad jugak but bunyi propeller berpusing memang tak boleh nak elak la..From the airport we went to Blue Base (my working place)..I tak turun pon just dropped by one guy then we moved to the NTC camp..

At first bila I dengar pasal NTC Camp ni, I imagined tempat ni macam camp askar..but boy I was wrong!!..NTC Camp is a compound ala-ala resident houses gitu..semua expat kena duduk dekat sini..Kalau di lihat pada wall tinggi around the camp memang rasa macam duduk dalam penjara but kalau dilihat pada sudut yang berbeza or tengok kepada facilities yang lain, tak rasa pon macam terkurung dalam prison..

Camp ni complete dengan facilites like tennis court, volley ball court, playground, swimming pool, gym, restaurant, offices and houses of course..and all houses in NTC camp has different design..ada yang double storey, ada yang single storey and apartment jugak..The house that I am staying right now is a double storey house..It depends on berapa banyak bilik dalam rumah tu to determine berapa ramai orang yang tinggal in each house..For instance in my house ada dua bilik so I ada sorang jer la housemate..Just for you to know that we, expats are not allowed to bring our family here except local guy..But I've been told that before the kidnapping thinggy happened boleh jer nak bawak family then after that incident happened, no more family..my company ni macam paranoid dah dengan incident kidnap tu..come to think again ada positive side of it jugak..Just imagine one of the kids got kidnapped on the way to school...sengsara wooo...I can't imagine if Emir got kinnaped..menangis tak berlagu jawab nya..

The house which I am staying now is fully furnished..Complete la as a house in terms of basic furniture like sofa, meja makan, TV, bed, closet etc..tinggal bawak baju jer..Part of the house yang paling I suka sekali is the kitchen!! Kitchen in my house pon not too big nor too small..macam elok-elok jer..I pon tak suka sangat dapur besar-besar..If I knew I can cook here, I dah bawak dah segala bahan-bahan nya..Next trip memang luggage I akan penuh dengan segala rempah ratus..My housemate pulak seorang yang suka masak..memang kena sangat la..Ooo speaking of my housemate, she was also based in Libya before she got transfer to Nigeria..So memang dah kenal lama and memang dia boleh in dengan I..very nice lady and she's from China..
In front of my house..double storey house..

Jiran tetangge di sekitar rumah I..Jiran sebelah rumah adalah manager saya...Cool gile rase berjiran dengan big boss..hehehe

Name of the street which my house is located...Arere ni I pon tak tau maksud dia apa but I know it is a word from one of 100++ native languages in Nigeria..

Living Hall inside the house..Everyday layan E! Channel kat sini..Movie pon best-best jugak.
.
Tempat mencari ilham sambil layan scenery dekat luar..from the back of my house boleh nampak court tennis..Selalu menjenguk kalau-kalau coach tennis dah sampai ke belum..

One of the house yang ada dalam camp..yang ni single storey house..besar sikit from my house..

Condition jalan dalam camp..

Bila dah jauh-jauh dengan suami dan anak ni memang bil telefon every month naik la kan...dah berapa kali m*axis send sms nak remind I my bill dah approach the limit..tapi I saja lambat-lambat-lambatkan bayar..bukan sebab tak cukup duit nak bayar just rasa geram sebab last time I faced a hard time to deal with them..Eh dah melalut-lalut dah ni...sebenar nya nak cakap yang in my house ada fixed line yang I boleh guna untuk call international at anytime without any limit..best kan...memang tiap-tiap hari I never failed to call my husband and my family...

Antara aktiviti lapang yang I involve lepas balik from base is playing tennis..Kenapa tiba-tiba tennis??? Kenapa tak main badminton ke? Volley ball ker?? Before datang sini I memang tak reti langsung nak main tennis tapi minat ni muncul after I saw one of my colleague main tennis..Rasa teruja sangat nak try it out..Then I pon register la untuk tennis lesson..I bayar coach tu around USD200 untuk 16 lessons..It is more less USD12 per each session..Every session coach akan spend 1 hour but sometimes more than one hour pon..I tak tau la mahal or murah but I think it is quite reasonable sebab coach ni ajar one to one not in a group..so i think it more exclusive and I pon lebih concentrate..So far I dah settle 5 lessons and Alhamdulillah I dah boleh master one or two techniques..Semalam baru belajar serve bola dengan technique yang betul..It looks easy but when I did it myself it's not like what I expected..memang kena betul technique baru rasa best serve bola..Nanti I cerita more detail about tennis lesson I..

Coach Imeh..My Tennis Coach..

Playground..Emir mesti suka kalau datang kat sini...Kids tak ramai dekat sini..In fact I jarang nampak dieorang main dekat sini..lagi pon tak ramai local staff yang duduk dalam camp..



Okaylah...so far ini jer yang I boleh share dengan you all..nanti I update lagi about my life in Nigeria..

No comments:

 
blog design by miralatiff Related Posts with Thumbnails